maandag 27 april 2009

GTD en Groupwise de basisprincipes

Allereerst even de BASISPRINCIPES:

Alle inkomende mail wordt automatisch (dmv regel) doorgekopieerd naar een (kort) archief-map. Doordat alle mail automatisch gearchiveerd wordt kun je mails in je postbus eenvoudig afhandelen.: Beantwoorden, een eerstvolgende actie (of Later / misschien taak) van maken, of weggooien.

De Wachten op lijst bestaat uit een map met mails. Uitgaande mails met Wachten op-kenmerk komen hier automatisch (dmv regel) in terecht;

Eerstvolgende Acties en LaterMisschien's komen als taken op een takenlijst terecht.

----------------------
Benodigdheden:

GroupWise
Fingertips (http://www.getfingertips.com/)
Gecompileerde AutoIt-scriptjes GTD_GroupWise.zip (download)
Installatiehandleiding (download)

GTD_GroupWise.zip bevat:

EerstvolgendeActie.exe (EA)
WachtenOp.exe (WO)
LaterMisschien.exe (LM)
Taaklijst.exe (TL)
NieuweNotitieMaken.exe (NN)
NieuweEA.exe (NEA)
NieuweLM.exe (NLM)

------------------------

In de installatiehandleiding wordt uitgelegd hoe de scriptjes in stelling kunnen worden gebracht.

-------------------

Zoals opgemerkt door Rene (zie de reacties): De scriptjes zijn geschreven voor de nederlandstalige versie van Groupwise (en werken in ieder geval met versie 7).

We kijken of we binnenkort ook sources kunnen plaatsen van de scriptjes. Dan kunnen ze worden aangepast voor andere talen.

-------------------



14 opmerkingen:

  1. Omdat GroupWise meestal in een bedrijfsmatige omgeving wordt gebruikt is de kans groot dat gebruikers zelf geen programma's kunnen installeren op hun PC. Dat is een beetje het nadeel van het gebruik van externe programma's en scripts.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @sdb, daar heb je helemaal gelijk in. Als je zelf helemaal niets kunt installeren, dan houdt deze allicht werkwijze op. Ten zij je natuurlijk de IT-afdeling op dezelfde cursus stuurt, zodat ze zorgen dat Fingertips op de werkplek beschikbaar komt ;-).

    Ik bedenk me net overigens het volgende: Aangezien je Fingertips ook vanaf bijvoorbeeld een USB-drive kunt draaien, dan zou je wellicht kunnen volstaan de daarop geinstalleerde versie naar je persoonlijke schijf (die vrijwel iedereen heeft) te kopieren + de scriptjes (deze executables vergen geen installatie).

    Het kan natuurlijk ook vanaf een USB drive (als je die ten minste kunt aanspreken)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit werkt alleen met een Nederlandstalige versie van Groupwise (en werkt het ook met GW6 en GW8?). Dit staat nergens vermeld in de documentatie.
    Graag een aangepaste documentatie en/of de broncode van de scripts, zodat het duidelijk wat er gebeurd en aangepast kan worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @rene, bedankt voor je reactie. Ik heb het artikel aangevuld met jouw terechte opmerking. Wordt vervolgd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zou heel graag de scriptjes willen hebben. Ik wil ze dan aanpassen voor GW8. Het automatisch toewijzen van categorien gaat niet vanzelf. Graag mailen naar pnr[apenstaart]vanlodenstein[punt]nl

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Thank you!
    Volg al enige tijd GTD berichten, maar dacht altijd, jammer geen outlook hier. Donderdag ga ik de meereffect cursus van Taco Oosterkamp e.a. volgen en dan heb ik hiermee gelijk een linkje naar hoe ik ook met Groupwise sneller kan werken. Wie weet kan ik nog wat collega's blij maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Handig! Lees al langer berichten over GTD her en der, maar vond het altijd al jammer dat dat dan over Outlook ging. Zou het het liefst meteen even uit proberen maar i.v.m. een conferentie zal dat even moeten wachten tot maandag. Ik ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. als ik het Autoit script WO (Wachten Op) uitvoer, dan krijg ik verwerking van ongewenste e-mail voor me...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goed initiatief!

    Helaas heb ik ook het probleem van Johan hierboven...

    Als ik het Autoit script WO (Wachten Op) uitvoer, dan krijg ik verwerking van ongewenste e-mail voor me...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Matthijs en Johan: Ik zal hier even naar kijken. Volgende week hoop ik hier aan toe te komen

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Beste Gerdinand,

    Via e-mail contact met Meereffect ben ik gewezen op jullie blog. Heel interessant, aangezien wij op het werk Groupwise gebruiken. Ik zal het binnenkort proberen te installeren. Ik heb een vraagje: Fingertips is toch speciaal voor Outlook geschreven? Werkt dat dan ook gewoon op Groupwise?

    Met vriendelijke groet, Mireille

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Beste Gerdinand,

    Met behulp van jullie handleiding en het eerste gebruik van Fingertips ben ik er inmiddels achter dat de commando's ook werken binnen Groupwise. Helaas werken wij op het werk met Groupwise versie 6 en werken de AutoIT scriptjes daarom niet op de juiste manier waardoor ik het niet werkend krijg. Heeft iemand de scriptjes (met behulp van de door jullie geplaatste AutoIT-bronbestanden) misschien herschreven voor Groupwise 6? Of krijgt iemand het wel werkend met Groupwise 6? Ik hoor het graag, zodat ook wij met GTD kunnen gaan werken!

    Mireille

    BeantwoordenVerwijderen
  13. wij werken wel met Groupwise 7, maar toch gaat hier iets mis;
    ik heb de nieuwe categorieën aangemaakt (eerstvolgende actie, Later/Misschien, wachten op), maar als ik het bijbehorende script uitvoer op een bestaand e-mailbericht, dan krijgt dit telkens de categorie Afgehandeld (die stond bovenaan). Nu heb ik net Afgehandeld verwijderd, en nu krijgt een test-mailtje helemaal geen categorie meer...
    Is dit aan te passen, of die ik iets niet goed?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Çiğli Bosch Servisi Olarak blogunuzu beğenerek takip ediyoruz başarınızın devamını diliyoruz...

    BeantwoordenVerwijderen